شروع دوباره

با عرض سلام خدمت همراهان وبلاگ گاندی

پس از دوری 6 ساله از وبلاگ اکنون برای شروعی دوباره بازگشته ایم.

لطفاً برای اطلاع از تعداد همراهان و نظرات شما بزرگواران در قسمت نظرات مطلبی برایمان ارسال نمایید.

با تشکر

دكتر حسين الهي قمشه ای:

خبر وصال كه تنها تسلای خاطر ما در غربتگاه هجران است همان لطيفه ای است كه سّر لذت هنرها و سرچشمه نزاهت و خرمی است و هنرمند كسی است كه اين خبر دلاويز و اين م‍‍‍ژده جان بخش را به چشم و گوش و دل و جان آدميان می رساند.

  (كيميا 2-ص 75) 

فقر و معنويت :

برای مستضعفان اقتصاد معنويت است. شما نمی توانيد كار ديگري برای ميليونها گرسنه بكنيد، جز غذا دادن به آنها و آنها به شما مثل خدای خود احترام می گذارند. آنها از فكر كردن به امور ديگر عاجز هستند.

منبع : كتاب ۳۶۵ روز با گاندي (چه هستم؟ ) روز بيست و هشتم آبان

سقراط:

خدمت خود را بی آنكه برای پاداش باشد به مردم عرضه كنید و پاداش آن را در رضایت خاطر خویش بیابید. 

آلبرت اینشتین:

همه ی افراد با استعداد هستند، اما اگر شما یک ماهی را بر اساس تواناییش در بالا رفتن از درخت بسنجید، آن ماهی تمام عمرش را بر این باور خواهد گذارند که یک بی دست و پای احمق است.

فریدریش نیچه:

مرگ خود بهترین دلیل آسمانی انسان بودن است. 

پيامبر اكرم(ص):

از ابو هريره روايت است كه نبي اكرم(ص) فرمود: «دين آسان است. و اگر كسي آنرا بر خود سخت بگيرد، سرانجام خسته و مستأصل خواهد شد. بنابراين، راه راست و ميانه را در پيش گيريد، خوشحال باشيد و از عبادت صبح و شام و پاسي از شب، كمك بگيريد»

منبع : مختصر صحيح بخاری

رسالت انبيا:

رسالت انبيای الهی كه اولين مناديان عشق و چاووشان كعبه وصالند ابلاغ همين دعوت است كه شما را از مرگ به حيات ، از غم به شادی ، از خوف به امن ، از كثرت به وحدت ، از تنازع به صلح و محبت ، از ظلمت به نور و از هجران به وصال فرا می خوانند.

دكتر حسين الهی قمشه ای

مهاتما گاندی:

اگر لحظه به لحظه با خود صادق باشيد، ديگر به اثبات اعمال خود نيازی نداريد و اگر در زندگی حادثه ای پيش آيد، می دانيد كه مصلحت اوست و ماهيت وجود شما ثابت و سازگار باقی خواهد ماند.


منبع : كتاب ۳۶۵ روز با گاندی (چه هستم؟ ) روز اول فروردين

دكتر حسين الهي قمشه اي:

وقتي آدمي در برابر ديو قد علم مي كند نه تنها ديوها كه فرشتگان نيز او را به حساب مي آورند و همه استعدادهاي خفته آدمي در اين مبارزه بيدار مي شود و آغاز به رشد و شكفتن مي كند.

(قلمرو زرين-ص 37)

دكتر الهي قمشه اي:

ازمهمترین مسایلی که ما باید درک کنیم اینست که این عالم جواب میدهد به رفتار ما، این عالم آینه اعمال ماست و اگر ما زشت باشیم و جلوی آینه بایستیم به ما چهره زیبا نشان نمیدهد و دلیل این امر هم اینست که علت همیشه معلولی ازجنس خودش تولید میکند و نمیشود که علت بد باشد و معلول خوب ،آنچنانکه اگر با دروغ پولی بدست آمد تبدیل به غم و غصه و عذاب میشود و درک همین مساله مشکلات بشریت را میتواندحل کند که ما قبول کنیم حساب و کتابی هست و اگر به اندازه خردلی کار بد یا خوب کنیم جوابش را خواهیم دید.

مهاتما گاندی:

همیشه کلام و اعمال باید با هدف سازگار باشد. وقتی هدف پاک و شفاف باشد، اعمال نیز خوب می شود. هیچ چیز بهتر از یک ذهن باز نیست. کل دنیا نتیجه یک شعور پاک و مقتدر می باشد و در جایی که ذهن مقتدر، پاک و خالص است افکار پاک و خالص را نیز می طلبد.

منبع : كتاب 365 روز با گاندي (چه هستم؟) روز سوم شهریور

افلاطون:

براي جامعه، فضيلت و اخلاق از نان شب هم واجب تر است. اگر جامعه ای شكست اخلاقی بخورد با هيچ نيرويی نمی توان شكست را جبران نمود.

شیخ محمد حسان:

شیخ محمد حسان بازگو می کند که روزی با یک جوان تندرو در حال بحث بودیم که از او پرسیدم :
آیا منفجر کردن یک مرکز فساد در کشوری اسلامی حلال است یا حرام؟
او هم در جواب گفت بدون شک حلال بوده و کشتن آنها نیز جایز است.
به او گفتم اگر در هنگام گناه آنها را بکشی تکلیف آنها چه میشود؟
جوان نیز گفت بدون شک به جهنم می روند 
پرسیدم شیطان میخواهد آنها را کجا ببرد؟
جوان گفت به جهنم
به او گفتم
 پس شما با شیطان همدست هستید تا آنها را به جهنم ببرید!!!

بعد از آن رخدادی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و سلم) را بازگو نمودم که روزی از کنار جنازه یک نفر یهودی گذر نمود و بعد از آن شروع کردن به گریه نمودن، اصحاب پرسیدن که ای رسول الله (صلی الله علیه و سلم) چرا گریه می کنید؟ فرمود :او از دست من خارج شده و به جهنم می رود... 
بعد من به جوان گفتم نگاه کن که شما چطور فکر می کنید و رسول الله (صلی الله علیه و سلم) چگونه سعی و تلاش می نمود که مردم را راهنمائی نموده و از عذاب جهنم نجات دهد.

شما در چه مسیری حرکت می کنید و رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) در چه مسیری.......

ناپلئون بناپارت:

بزرگترين عمل غير اخلاق‍ی اين است كه انسان شغلی را كه از انجام آن ناتوان است بر عهده گيرد.

مهاتما گاندي:

كامل مطلق بدون تشريح و تشبيه فقط خداست. من معتقدم انسان نخست بايد عملاً رشد و تكامل را بشناسد تا به خدا برسد و او را بشناسد. من بر اين باورم كه اگر بشر هر بكري را لمس كند، ديگر كامل نيست و ناقص مي شود و در واقع انسانها ناقص هستند.

منبع : كتاب 365 روز با گاندي (چه هستم؟) روز سي و يكم خرداد

مهاتما گاندی:

دارايي هاي شخصي نوعي آزمون است تا به وسيله نيروي  شرارت با ماديات دنيوي وسوسه شود. شخصي كه مي خواهد نيك و جوانمرد باشد، بايد با وسوسه هايش مقابله كند و بجنگد.

منبع : كتاب ۳۶۵ روز با گاندي (چه هستم؟ ) روز بيست و هفتم ارديبهشت

جبران خليل جبران:

كسی كه بخشش می كند، زمانی به نشاط حقيقی دست می يابد كه پس از جستجوی فراوان نيازمندی را پيدا كند كه عطای وی را بپذيرد. تلاش برای يافتن چنين شخصی، لذت بخش تر از ايثار است.

رينر ماريا ريلكه:

اين معجزه‌ای است كه هر دم برای انسان‌های عاشق رخ مي‌دهد: "آنها هرچه بيشتر ببخشند، بيشتر به دست می‌آورند."

برتولت برشت:

می خواهم با کسی رهسپار شوم که دوستش می دارم

نمی خواهم بهای این همراهی را با حساب و کتاب بسنجَم

یا در اندیشه خوب و بَدَش باشم.

نمی خواهم بدانم دوستم می دارد یا نه.

می خواهم بروم با آنکه دوستش می دارم.