بجوش و جاری شو

بجوش و جاری شو

هر چه از خدا بگویی، پرده ‌ای دیگر بر او بسته‌ای.
خدا، هرگز آنگونه نیست که در اندیشه هست.
خدا در اندیشه جای نمی‌گیرد.
این اندیشه است که همچون ذره‌ ای
در ساحت بی‌منتهای خداوند سیر می‌کند.
هستی، خاستگاه اندیشه است نه سرمنزل آن.
بنابراین نمی‌توان هستی خدا را اثبات کرد.
نمی‌توان هستی هستی را اثبات کرد.

 

«مسیحا برزگر»

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
میثم دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:53 ق.ظ

سلام
این قسمت از مطلب رو که نوشتی، برام مقبول نیست
شاید اگه کامل بذاری بهتر بتونم نظر بدم
باید بدونم که اندیشه رو چی معرفی می کنه و اصلا چه چیزی رو اندیشه معرفی می کنه
اگه ساده نگاه بکنم، الله اکبر و همه این نوشته ها تصدیق می شن
و هم میشه گفت، خدا بزرگتر از این هست که انسان بگه، در ذهن میاد یا نمیاد، و الله اکبر، شامل صفاتی از خداست که فراتر از قوه های انسانی هست
و بعضی از صفات خداوند در قرآن توصیف شده

در هر صورت با اطلاعات کمی که دارم، این نوشته رو مقبول نمی دونم، و رد این نوشته ها، بیشتر از سمت دریافت گاهمه، تا منطق گاه و قوه بیان، چون اطلاعاتم کافی نیست .

سلام.
به نظر من معنی این مطلب اینه که دریچه خدا روشن نمیشه و همون بحثهایی که داشتیم.
- هر چه از خدا بگویی پرده ای دیگر بر او بسته ای، خدا هرگر آنگونه نیست که در اندیشه هست:
یعنی توصیف خدا با زبان، و تصور ماهیت خدا با اندیشه انسان، امکان پذیر نیست.
- خدا در اندیشه جای نمی گیرد، این اندیشه است که همچون ذره ای در ساحت بی منتهای خداوند سیر می کند:
یعنی همون الله اکبر، و بی نهایت بودن خدا و اینکه از قول حافظ گفتی فقط پرتویی از حقیقت آشکار میشه.
-هستی، خاستگاه اندیشه است نه سرمنزل آن:
دست اندیشه به خدا نمی رسه، چون خدا از جنس چیزهایی که اندیشه میتونه لمسشون کنه نیست.
- بنابراین نمی توان هستی خدا را اثبات کرد، نمی توان هستیِ هستی را اثبات کرد:
پس اندیشه وقتی نمیتونه ماهیت چیزی رو درک کنه، و نمیتونه درک کاملی ازش داشته باشه، و اینقدر دور از دسترسشه، در مورد اثبات وجودش هم نمیتونه کاری بکنه.

--------------------------------------------------
بقیه مطلب رو ندارم.
فکر می کنم منظورش از اندیشه، اندیشه ای است که کارش اثبات کردنه و استدلال کردن، پس یعنی منطق. هر چند 3 قسمت اول در مورد تمام ابزار درک و فهم انسان صدق می کنه.

حدس می زدم با این مطلب مخالف کنی. حالا یه کم بیشتر توضیح بده لطفا. اندیشه ای رو هم که اینقدر قبولش داری برای ما معرفی کن.

میثم پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 02:47 ق.ظ

"هر چه از خدا بگویی، پرده ‌ای دیگر بر او بسته‌ای"
خیلی در موردش فچ کردم، باید بگم این هم درسته، به دلیل ماهیچ مانگاه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد